Projekt edukacyjny dla klas pierwszych - opracowany przez mgr Aleksandrę Knyszko
„Bądź widoczny – bądź bezpieczny
Wstęp Środowisko szkolne to miejsce, w którym uczymy się prawidłowych postaw mających wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo. Poprzez realizacje tego projektu, pragnę uatrakcyjnić dzieciom najmłodszym, a tym samym najbardziej zagrożonym – naukę bezpiecznego poruszania się na drodze i uświadomić im zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania się.
Należy pamiętać, że dzieci- szczególnie te małe (w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym) mają pewne trudności w koncentracji uwagi, właściwym spostrzeganiu, nie ogarniają całości sytuacji, nie potrafią przewidywać. Niedojrzałość orientacji przestrzenno – czasowejutrudnia dzieciom ocenę odległości dzielącej ich od nadjeżdżającego pojazdu, a ich niewielki wzrost utrudnia dostrzeżenie całej sytuacjina drodze. Za najistotniejsze w wychowaniu komunikacyjnym uważam wyrobienie ostrożności u dzieci i uczulenie ich na istniejące zagrożenie na drogach. Uświadamiając imnastępstwa własnego działania oraz obrazowo ukazując konsekwencje powodujemy świadome przestrzeganie zasad zachowania się na drogach.
W realizację projektu zaangażowałam rodziców, nauczycieli i organizatorów ruchu drogowego.
Istotną pomoc w swojej pracy uzyskałam ze strony sponsora firmy Omni Modo, która ufundowała dla wszystkich pierwszaków opaski odblaskowe i materiały potrzebne do realizacji części projektu. Korzystałam także z pakietu edukacyjnego "Bezpieczna droga" oferowanego przez Renault.
Zasięg działań: klasy Ia, Ib, Ic, Id, Ie, Szkoły Podstawowej nr1 im. Janusza Korczaka w Szprotawie
Adresaci: uczniowie klas pierwszych, nauczyciele, rodzice
Termin realizacji: Wrzesień- październik-listopad
Cele ogólne:
- Kształtowanie nawyku właściwego zachowania się w ruchu drogowym.
- Troska o bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego.
- Zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi, sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi.
- Przestrzeganie przepisów ruchu drogowego obowiązujących pieszych (poznanie 5 zasad przechodzenia przez jezdnię)
Cele szczegółowe: Uczeń:
- Zna zagrożenia wynikające z uczestnictwa w ruchu drogowym i wie jak im zapobiegać
- Zna przydatność znaczków odblaskowych i jest w nie wyposażony
- Zna wybrane znaki drogowe, sygnały świetlne i dźwiękowe i poprawniena nie reaguje
- Zna i stosuje zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnię
Metody pracy:
- Podające (pogadanka, wykład)
- Problemowe (dyskusje, gry dydaktyczne, nauczanie przez uczenie innych, karty pracy)
- Eksponujące ( film, inscenizacja)
- Praktyczne (ćwiczenia, projekty)
Opis projektu
- Spotkania, pogadanki z policjantem w klasie.
- Folder dla rodziców "Proste czynności zapewniające bezpieczeństwo dziecku"
- Wycieczki z wychowawca na pobliskie skrzyżowania, przejścia dla pieszych. Poznanie "5 zasad przechodzenia przez jezdnię".
- Przygotowywanie inscenizacji "Jacek na drodze"- klasa I A
- Karty pracy dla nauczycieli "Poruszam sie samodzielnie i bezpiecznie" Co dziecko powinno wiedzieć i jak się zachować- przykładowe ćwiczenia.
- Poznanie pani pełniącej funkcję stopera. Omówienie wyposażenia, stroju i pełnionych zadań.
- Poznanie piosenki "Znaczki odblaskowe"
- Karty pracy dla nauczyciela "Uważam na drodze" "Naucz dziecko by się nie spieszyło"- przykładowe ćwiczenia.
- Zaprojektowanie i wykonanie znaczków odblaskowych. Do wykorzystania materiały pozyskane od sponsora (tkaniny PCV, odblaski, refleksy) klej magik, sznurek, nożyczki.
- Konkurs na plakat - najciekawszy projekt znaczka odblaskowego. Prace grupowe, na dużym arkuszu szarego papieru, do wykorzystania materiały jw.
- Karty pracy dla nauczyciela "Mój wzrost" Co dziecko powinno wiedzieć i jak się zachować.
- Projekcja filmu dotyczacego problematyki bezpiecznego poruszania się na drodze.
- Karty pracy dla nauczyciela "To co widzę i słyszę" Wzrok i słuch u dziecka- przykładowe ćwiczenia uaktywniające zmysły.
- Konkurs plastyczny "Wiem jak zachować się na drodze" Dowolna technika plastyczna, prace grupowelub indywidualne, format A4, A3.
- Karty pracy dla nauczyciela "Poznaję Kodeks Drogowy". Krótka historia ruchu drogowego. Komu potrzebny jest Kodeks Drogowy - przykładowe ćwiczenia.
- Wystawienie dla klas pierwszych inscenizacji "Jacek na drodze"
- Karty pracy dla nauczyciela "Poruszam się pieszo" Zasady poruszania się pieszych- przykładowe ćwiczenia.
- Konkurs wiedzy.Praktyczny sprawdzian wiedzy i umiejetnosci uczestników projektu w obecności Dyrekcji, Wychowawców, Policjanta i maskotki Lupo. Podsumowanie konkursów plastycznych- przyznane nagrody. Wręczenie każdemu uczniowi opaski odblaskowej,dyplomu i słodkiego upominku.
- Podsumowanie projektu. Wystawa prac plastycznych. Wnioski do dalszej pracy.
Dla zainteresowanych relacja wzbogacona zdjęciami na stronie: www.sp1.szprotawa.com.pl
opracowała:
mgr Aleksandra Knyszko